Allmänna regler och villkor - Promotion och Reklam
A. Allmänna villkor
Artikel 1 - Allmänt
(1) Lindströms Reklam och Profil som är registrerat och registrerat i Sverige med organisationsnummer 660816-3595 (nedan kallat "Lindströms") är specialiserat på att producera tryckt material (t.ex. flygblad, vykort, affischer osv.). Lindströms erbjuder också vissa icke-anpassade produkter till försäljning på sin webbplats (enligt definitionen nedan) till sina kunder.
(2) Dessa allmänna villkor gäller för alla avtal om produktion av tryckt material som ingås via Lindströms webbplatser och för alla andra avtal som rör leverans av icke-anpassade produkter från Lindströms som ingås via webbplatsen.
(3) Dessa allmänna villkor ska gälla för transaktioner som genomförs med enskilda näringsidkare, handelsbolag eller affärsenheter och offentliga organ, oavsett om de planeras eller sker i framtiden. Eventuella villkor (för beställning eller köp) av kunden eller av någon tredje part på uppdrag av kunden (oavsett om de ingår i en inköpsorder eller bekräftelse eller på annat sätt) ska inte gälla, även om Lindströms inte specifikt har avvisat dem. Även om Lindströms hänvisar till ett dokument som innehåller eller hänvisar till kundens eller en tredje parts villkor, ska detta inte utgöra ett samtycke till att dessa villkor införlivas i något avtal med Lindströms.
(4) Läs dessa villkor noggrant innan du gör en beställning. Genom att beställa någon av Lindströms produkter samtycker du till att vara bunden av dessa villkor.
OM DU ÄR KONSUMENT SKA DU VARA SÄRSKILT UPPMÄRKSAM PÅ ARTIKEL 7, ARTIKEL 22 OCH AVSNITT B: "Kundinformation"
Artikel 2 - Definitioner
Vid tillämpningen av dessa allmänna villkor ska följande termer ha de betydelser som anges nedan.
1. "Konto": Kundens användarkonto online som Kunden får tillgång till efter att ha angett sin e-postadress och sitt lösenord;
2. företagskund: en person som agerar för ändamål som faller inom ramen för den egna närings- eller yrkesverksamheten, oavsett om de agerar personligen eller genom en annan person som agerar i näringsidkarens namn eller för dennes räkning.
3. "Konsument": Varje individ som agerar för ändamål som helt eller huvudsakligen ligger utanför den enskildes närings- eller yrkesverksamhet;
4. "Kund(er)": Antingen en företagskund eller konsument som använder tjänsten från Lindströms via www.promotionochreklam.se
5. "Skräddarsydda produkter": Produkter som är personliga i enlighet med kundens specifikation.
6. "Gästinloggning": Registrering och godkännande för tillfällig användning av www.promotionochreklam.se begränsad till varaktigheten av en inköpsorder;
7. "Beställning": Beställningen av de produkter som tillverkas av kunden och som utgör avtalet mellan kunden och Lindströms;
8. "Orderbekräftelse": Ett e-postmeddelande som skickas ut av Lindströms till kunden som bekräftar Lindströms godkännande av den relevanta beställningen i enlighet med artikel 6.5;
9. Provtryck på papper: en digital utskrift av de tryckfärdiga data som konverterats för tryckningen, skapad i enlighet med kvalitetsstandarderna enligt DIN ISO 12647.
10. "Lösenord": En kombination av siffror och/eller bokstäver som gör det möjligt för kunden att logga in på tjänsterna på www.promotionochreklam.se när registreringen är klar, i kombination med e-postadressen;
11. "Utskriftsdata": De uppgifter eller den information som tillhandahålls av kunden i samband med formen av anpassning eller personifiering av tryckprodukter.
12. "Produkter": De tryckta produkterna eller andra varor som säljs eller görs tillgängliga av Lindströms;
13. "Registrering": Inledande registrering och godkännande för användning av www.promotionochreklam.se
14. "Tjänst": Prestanda genom Lindströms av alla slag, inklusive tillhandahållande och leverans av produkter;
15. skärmprov: Förhandsgranskning av tryckfärdiga data som konverterats för tryckomgången i digitalt tryck, vilket ger en simulering på nära håll i färg av det efterföljande tryckresultatet.
16. "Normala öppettider". Måndag till fredag kl. 8-18;
17. "Webbplats": Alla webbplatser där Lindströms erbjuder sina tjänster, i synnerhet de webbplatser som är tillgängliga via www.promotionochreklam.se
18. "Arbetsdagar": måndag till fredag exklusive helgdagar;
Artikel 3 - Registrering och gästinloggning
(1) Mottagande av tjänster från Lindströms är villkorat av permanent registrering eller en gästinloggning på www.promotionochreklam.se. Registreringen innebär att du anger de nödvändiga uppgifterna i ett onlineformulär som tillhandahålls för detta ändamål. Registreringen avslutas genom att klicka på knappen "Avsluta registrering". Kunden skapar ett permanent konto genom att avsluta en sådan registrering.
Med en gästinloggning kan kunden ta emot tjänster från Lindströms utan att registrera sig permanent. För en gästinloggning anger kunden en e-postadress som är giltig under hela den tid som inköpsordern gäller. Efterföljande gästinloggningar kommer att kräva att kunddata anges på nytt.
(2) Lindströms har rätt att neka registrering eller en gästinloggning efter eget gottfinnande av vilken anledning som helst.
Artikel 4 - Kommunikation med kunden
Kommunikationen med Kunden sker i huvudsak via e-post. Kunden måste därför se till att e-post kan tas emot. Kunder måste ange en giltig e-postadress när eller innan en beställning görs, och måste omedelbart informera Lindströms om eventuella ändringar av deras e-postadress. Lindströms ansvarar inte för Kunders underlåtenhet att ta emot meddelanden från Lindströms på grund av ändringar av inställningar i deras e-postprogram eller deras e-postlåda som blockerar mottagandet av e-postmeddelanden eller resulterar i att e-postmeddelanden inte kommer till deras kännedom, t.ex. på grund av att de har skickats till en skräppostmapp.
Artikel 5 - Kreditkontroller
Lindströms har rätt att samla in och vidarebefordra information (inklusive personlig information) till kreditupplysningsföretag i syfte att verifiera kundernas kreditvärdighet och rapportera eventuell underlåtenhet att betala belopp som ska betalas enligt avtalet i enlighet med villkoren i avtalet. Kreditupplysningsföretag kan också föra register över sökningar som görs mot kunden. Genom att godkänna dessa villkor samtycker du till sådana kreditkontroller.
Artikel 6 - Ingående av avtal
(1) För att göra en beställning väljer kunden först en viss produkt, fyller i de onlineformulär som sedan visas och lägger till de produkter som krävs i sin kundvagn. När alla produkter har valts väljer kunden "Utcheckning" för att påbörja beställningsprocessen, kontrollerar den slutliga översiktssidan för att se till att den information som lämnats är korrekt och slutför sedan inköpsorderprocessen genom att aktivera knappen "Slutför inköpsorder".
(2) Genom att aktivera knappen "Komplett beställning" bekräftar kunden att han eller hon har läst, förstått och accepterat dessa allmänna villkor före köpet.
(3) OM KUNDEN ÄR EN FÖRETAGSKUND: Vid slutförandet av inköpsordern lämnar företagskunden ett bindande erbjudande till Lindströms, som inte kan återkallas av företagskunden, om att köpa de tjänster som anges i beställningen. Företagskunden är bunden av erbjudandet fram till slutet av den tredje arbetsdagen efter datumet för erbjudandet.
(4) OM KUNDEN ÄR EN KONSUMENT: Konsumenten har rätt att annullera inköpsordern om konsumenten ändrar sig. Mer information om konsumentens ångerrätt finns i artikel 7.
(5) Om inköpsordern har mottagits av Lindströms kommer kunden att få ett e-postmeddelande som bekräftar mottagandet av inköpsordern hos unitedprint och ger kunden information om inköpsordern och produkten. Bekräftelsen via e-post kommer också att innehålla information om kundens rätt att avboka. Denna bekräftelse via e-post utgör inte ett godkännande av kundens beställning. Avtalet ingås endast när Lindströms uttryckligen accepterar kundens erbjudande genom att skicka en orderbekräftelse till kunden via e-post.
(6) Kunden kan när som helst avbryta beställningen genom att stänga webbläsarfönstret innan han eller hon trycker på knappen "Slutför beställning". Översiktssidan som visas innan beställningen har slutförts gör det möjligt för kunden att kontrollera den information som lämnats för eventuella inmatningsfel och att korrigera eventuella inmatningsfel efter att knappen "Ändra inköpsorder" har aktiverats. Beställningen lagras på ett säkert sätt av Lindströms och skickas till kunden i orderbekräftelsen. Kunden kan göra en skriftlig begäran om att en kopia av de förlorade beställningsdokumenten ska tillhandahållas, mot ersättning för Lindströms skäliga kostnader.
Artikel 7 - Ångerrätt - Meddelande om konsumentens ångerrätt
Observera att artikel 7 endast gäller för kunder hos Lindströms som är konsumenter i samband med köp av icke-anpassade produkter från Lindströms. Om du har beställt Skräddarsydda produkter gäller inte ångerrätten för dig. Se artikel 22 för ytterligare information.
(1)Ångerrätt
Din lagliga rätt att annullera en beställning börjar från datumet för orderbekräftelsen (det datum då vi skickar ett e-postmeddelande till dig för att bekräfta vårt godkännande av din beställning och vilket är det datum då avtalet mellan oss bildas), och slutdatumet är slutet av 14 kalenderdagar efter den dag då du tar emot produkterna. Om du har beställt flera produkter eller om produkterna levereras i omgångar är slutdatumet 14 dagar efter den dag då du tar emot den sista delen av produkterna eller den sista av de beställda separata produkterna. Denna 14-dagarsperiod är känd som din "avkylningsperiod". Om vi till exempel ger dig en orderbekräftelse den 1 juli och du får beställningen den 10 juli, kan du säga upp avtalet mellan oss när som helst mellan den 1 juli och slutet av dagen den 24 juli.
Du kan använda formuläret för meddelande om annullering i slutet av dessa villkor för att skicka in din begäran om att annullera beställningen ("begäran om annullering"). Alternativt kan begäran om annullering skickas till oss antingen skriftligen (t.ex. via brev, fax eller e-post) eller genom att returnera varan till oss (om varan redan har levererats till dig). Du behöver inte ange något skäl till avbokningen. Om du skickar e-post till oss eller skriver till oss, vänligen inkludera information om din beställning för att hjälpa oss att identifiera den. Om du skickar oss ditt meddelande om avbokning via e-post eller post, gäller din avbokning från det datum du skickar e-postmeddelandet till oss eller postar brevet till oss. Till exempel har du meddelat oss i tid så länge du får ditt brev i sista posten den sista dagen i ångerfristen eller skickar e-post till oss före midnatt den dagen.
Du kan skicka din begäran om avbokning till:
E-post: order@promotionochreklam.se
(2)Följder av avbeställning
Vi ska:
a) återbetala hela det pris du betalat för produkterna eller, om endast en del av beställningen annulleras, endast en återbetalning i förhållande till de berörda produkterna. Vi har enligt lag rätt att minska återbetalningen för att återspegla eventuell minskning av produkternas värde, om detta har orsakats av att du har hanterat dem på ett sätt som inte skulle vara tillåtet i en butik.
b) återbetala alla leveranskostnader som du har betalat, även om den maximala återbetalningen, enligt lag, kommer att vara kostnaderna för leverans med den billigaste leveransmetoden vi erbjuder (förutsatt att detta är en vanlig och allmänt accepterad metod).
c) göra återbetalningen 14 dagar efter den dag då vi får tillbaka produkterna från dig eller, om tidigare, den dag då du ger oss bevis på att du har skickat tillbaka produkterna till oss. Vi återbetalar dig på det kredit- eller betalkort som du använde för att betala.
Om inte produkten är felaktig eller inte överensstämmer med beskrivningen kommer du att vara ansvarig för kostnaden för att returnera produkterna till oss.
I händelse av att du skickar oss en begäran om annullering ska du returnera innehållet i beställningen till oss i sin helhet. Om endast en del av beställningen är föremål för en begäran om annullering ska du returnera den relevanta delen till oss.
Du är skyldig att ta rimlig hand om produkterna medan de är i din ägo.
Artikel 8 - Tjänster från Lindströms
(1) Beskrivningen av de tjänster som Lindströms ska betala till kunden framgår av orderbekräftelsen och av eventuella överenskomna ändringar eller tillägg till avtalet. Med förbehåll för eventuella bestämmelser om motsatsen i ett särskilt fall gäller följande:
a) Alla artiklar som beställs för offsettryck ska tillverkas i enlighet med den standardisering för offsettryck med processfärger som utvecklats av Forschungsinstitut der grafischen Industrie (FOGRA) tillsammans med Bundesverband für Druck und Medien (bvdm) och som anges i DIN ISO 12647.
b) Följande toleranser gäller: 1 mm för avfall, 1 mm för vikning och 1 mm för bindning.
c) Mindre färgvariationer kan förekomma mellan prov och beställning samt mellan beställningar.
d) Då och då byter Lindströms till andra leverantörer. De mindre variationer av produkterna som uppstår till följd av detta ska inte betraktas som defekter.
(2) Inköpsordern kan endast ändras genom att ett ändringsavtal eller ett skriftligt tilläggsavtal ingås. Lindströms är inte skyldig att acceptera några ändringar som krävs av kunden.
(3) Lindströms är inte avtalsenligt skyldigt att skicka de utskriftsdata som krävs för att slutföra beställningen. Detta är en skyldighet för kunden att samarbeta, om det inte finns ett avtal om motsatsen i det enskilda fallet.
Article 9 - Printing Data
(1) Lindströms utför alla tryckbeställningar uteslutande på grundval av Tryckdata. Utskriftsdata ska tillhandahållas i de format och i enlighet med de specifikationer som anges i beställningsprocessen, särskilt under fältet "Utskriftsdata". Om olika dataformat eller specifikationer används finns det ingen garanti för felfri utskrift. Kunden ska se till att behålla kopior av utskriftsdata, eftersom Lindströms raderar utskriftsdata efter att upplagan har avslutats.
(2) Kunden förbinder sig att inte skicka något innehåll som är pornografiskt, höger- eller vänsterextremistiskt, rasistiskt, diskriminerande eller innehåll som kan korrumpera unga, förhärliga våld, ärekränkande, kränka tredje parts rättigheter eller på annat sätt bryter mot lagarna i Sverige. Om kunden bryter mot denna skyldighet har Lindströms rätt att säga upp avtalet summariskt utan förvarning. Ovanstående ska gälla utan att det påverkar andra rättigheter och gottgörelser för Lindströms.
(3) Kunden ska noggrant kontrollera utskriftsdata innan den skickas till Lindströms, för att säkerställa att den är lämplig för den tryckbeställning som ska utföras och att den uppfyller ovanstående krav.
Artikel 10 - Kontroll av tryckdata Unitedprint
(1) Lindströmsär endast skyldigt att kontrollera utskriftsdata i den utsträckning som anges i den information som tillhandahålls av Lindstr i beställningsprocessen ("datakontroll"), och endast i den utsträckningen ska Lindströms meddela kunden om eventuella brister som upptäcks i tryckdata. Såvida inte kunden omedelbart efter ett sådant meddelande antingen (a) tillhandahåller ändrade korrekta tryckdata eller (b) instruerar Lindströms att fortsätta skriva ut med den defekta tryckdatan, kan Lindströms (men är inte skyldig att) göra sådana mindre ändringar för att korrigera bristen som den anser nödvändiga och sedan fortsätta med tryckningen.
(2) Lindströms utför ingen annan kontroll av tryckdata. Kunden är medveten om att den bär risken för eventuella defekter i det tryckta materialet på grund av fel i tryckdata och Lindströms har inget ansvar för detta.
(3) Lindströms kan, men är inte skyldigt att, kontrollera innehållet i utskriftsdata för att upptäcka eventuella överträdelser av förbudet i artikel 9 klausul 2.
Artikel 11 - Konvertering, färgläge vid användning av egna tryckdata, färgläge vid användning av fridesigntryckdata
(1) Lindströms har ingen skyldighet att konvertera tryckdata från något annat format än de överenskomna formaten. Om parterna i något enskilt fall ändå kommer överens om en sådan konvertering ska konverteringen ske på Kundens egen risk. Kunden är medveten om att konverteringar ger upphov till en allmän risk för att data går förlorade till följd av konverteringsprocessen, eller att de presenteras på ett annat sätt än det ursprungliga formatet.
(2) Lindströms kan konvertera utskriftsdata som inte skickas i CMYK-läge, men en sådan konvertering sker på kundens risk. Konvertering av RGB-data eller ICC-färgprofiler kommer naturligtvis att resultera i avvikelser i färg från originalet och, återigen, ansvaret för dessa avvikelser kommer enbart att ligga hos kunden.
(3) Vid användning av tryckdata som skapats med online-programmet freedesign®, behandlas utskriftsdata på kundens egen risk om de bearbetas i ett RGB-färgläge som skiljer sig från det som anges i beställningsprocessen. Särskilt när CMYK-data eller ICC-färgprofiler bearbetas kan det finnas inneboende färgvariationer från originalet.
Artikel 12 Bevis
(1) Kunden kan välja provtryck i pappersform och skärmprov (provtryck) mot en extra kostnad. Den tryckta bilden av ett provtryck på papper som framställts i digitaltryck innehåller mindre variationer från det tryckta materialet som ska produceras i offsettryck, på grund av de olika tryckteknikerna. Detta gäller i ännu högre grad för skärmprov, på grund av skärmvisningen. Lindströms strävar dock efter att skapa korrektur så nära originalet som möjligt.
(2) För att undvika leveransförseningar måste kunden bekräfta godkännandet för tryckning så snart korrekturet har levererats, såvida det inte finns fel. Genom att ge sitt godkännande bekräftar kunden tryckdata i den form som ingår i provtrycket, med förbehåll för överenskommen kvalitetsstandard, toleranser och färgvariationer.
(3) Om kunden avvisar korrekturet måste denne skicka reviderade tryckdata till Lindströms (kundsamarbete). I detta fall ska produktionsplanen börja löpa på nytt från och med mottagandet av de reviderade uppgifterna.
Artikel 13 - Endast för icke-anpassade produkter: Produktbeskrivning
(1) Varje icke-anpassad produkt som erbjuds av Lindströms har en detaljerad beskrivning av dess natur och egenskaper, tillsammans med bruksanvisningar och säkerhetsinstruktioner (i förekommande fall) som finns på webbplatsen.
De relevanta produktbeskrivningarna ska införlivas i avtalet mellan Lindströms och kunden när beställningen avslutas.
(2) Observera att bläck och lack har en begränsad hållbarhet. De bläck och lacker som erbjuds av Lindströms är utformade för att vara lämpliga för de flesta rutinmässiga tryckarbeten. Men om en kund vill använda dem på ovanliga trycksubstrat, eller för en ovanlig applikation, är det starkt rekommenderat att utföra preliminära tester för att kontrollera om de är lämpliga och tillräckliga för det avsedda ändamålet.
(3) Produktbeskrivningarna innehåller också information om de överenskomna toleranser som är vanliga i branschen. När det gäller papper gäller dessa särskilt kvantitet, vikt, mått, kanter, färgtoleranser, mätförhållanden och mått
Artikel 14 - Priser
(1) Priserna på de tjänster som tillhandahålls av Lindströms kommer att vara de som anges på print24.co.uk, utom i fall av uppenbara fel, och kommer att bekräftas i orderbekräftelsen, tillsammans med eventuella överenskomna ändringar och tillägg till beställningen.
(2) Lindströms förbehåller sig rätten att ändra sitt pris från tid till annan, men detta kommer inte att påverka beställningar för vilka Lindströms har utfärdat en orderbekräftelse.
(3) Om inget annat har avtalats inkluderar de angivna priserna förpackning och mervärdesskatt enligt tillämplig skattesats, men inte leveranskostnader.
(4) Leveranskostnaden kommer att meddelas dig innan du aktiverar knappen "Slutför beställning". Alla dessa avgifter kommer att beräknas på den www.promotionochreklam.se webbplatsen när kunden slutför sin inköpsorder.
(5) Eventuella kostnader som uppstår på grund av senare ändringar av tryckdata som orsakas av kunden ska dessutom betalas av kunden.
Artikel 15 - Fakturering och betalning
(1) Om inte betalning efter faktura har överenskommits skriftligen av Lindströms för en kund, måste betalningen ske i sin helhet senast sju kalenderdagar efter mottagandet av orderbekräftelsen. Om betalning inte görs på förfallodagen förbehåller sig Lindströms rätten att annullera de relevanta beställningarna och att kräva avtalsvite i enlighet med artikel 22.
(2) Betalning ska göras med ett betalkort, kreditkort eller via banköverföring.
(3) Lindströms kommer endast att leverera fakturor i elektronisk form via e-post och har ingen skyldighet att tillhandahålla en faktura i pappersform.
(4) Fakturor ska betalas netto omedelbart efter mottagandet av fakturan.
(5) Lindströms har rätt att fördela betalningar på en kunds äldre skulder först, trots eventuella kundbestämmelser om motsatsen, och ska informera kunden om arten av den kvittning som görs. Om kostnader och ränta redan har uppkommit har Lindströms rätt att tillämpa betalningen på kostnaderna först, sedan på ränta och slutligen på den primära skulden.
(6) En betalning ska inte träda i kraft förrän avräknade medel är tillgängliga för Lindströms.
(7) Vid returnerade autogiro eller chargebacks ska kunden återbetala alla bankavgifter som Lindströms har ådragit sig, såvida de inte kan hänföras till kundens handling eller försummelse.
Artikel 16 - Produktionsplan och utebliven leverans
(1) All information som ges om tidsfrister eller tidsfrister för Lindströms tillhandahållande av tjänsten är endast vägledande. Det innebär inte bindande eller garanterade leveransdatum, såvida inte en bestämmelse om motsatsen har överenskommits skriftligen med kunden. Om Lindströms vid behandlingen av en beställning upptäcker att beställningen inte kan levereras inom den angivna tiden, ska kunden informeras om detta separat via e-post. Produktionsplaner beräknas i arbetsdagar. [OM DU ÄR KONSUMENT KOMMER VI ATT LEVERERA PRODUKTERNA TILL DIG INOM [30 DAGAR].]
(2) Om leverans av produkten har överenskommits enligt beställningen, ska leveranstider och leveransdatum avse datumet för överlämnandet till speditören, transportören eller annan tredje part som instruerats att tillhandahålla transporten.
(3) Lindströms kommer inte att hållas ansvarigt enligt detta avtal om det drabbas av förseningar på grund av force majeure och händelser som väsentligt hindrar eller omintetgör Lindströms prestanda annat än bara tillfälligt, inklusive i synnerhet alla typer av haverier, svårigheter att skaffa material eller energi, transportförseningar, strejker, juridisk lockout, officiella direktiv eller underlåtenhet av leverantörer att leverera, leverera korrekt eller leverera i tid ("Force Majeure-händelse(er)"), för vilka Lindströmsinte är ansvarigt, Lindströms. I den mån Force Majeure-händelsen är av tillfällig varaktighet har Lindströms rätt att fördröja tillhandahållandet av Tjänsten med varaktigheten av Force Majeure-händelsen plus en rimlig starttid. I händelse av en Force Majeure-händelse som är mer än tillfällig, har Lindströms rätt att frånträda avtalet helt eller delvis med avseende på den del som ännu inte har utförts. Om Force Majeure-händelsen varar längre än två månader har kunden rätt att frånträda avtalet med avseende på den del som ännu inte har slutförts, med förbehåll för en rimlig anståndsperiod.
(4) För att Lindströms ska kunna uppfylla sitt produktionsschema måste kunden se till att uppfylla sina skyldigheter i tid, på rätt sätt, inklusive att skicka korrekta tryckdata, ge tryckgodkännande och förskottsbetalning i sin helhet eller, såvida inte betalning på faktura har överenskommits som undantag. Om utskriftsdata och/eller tryckgodkännande mottas efter kl. 11.00 ska produktionsschemat börja först följande arbetsdag.
Artikel 17 - Leverans och riskens övergång
(1) Om kunden är en företagskund gäller följande bestämmelser:
a) Leveransen kommer att slutföras och risken för produkterna ska övergå till kunden vid överlämnandet av produkten till transportentreprenören (och i detta avseende ska detta betraktas som början på lastningsprocessen). Detta gäller oavsett vem som står för leveranskostnaderna, och även om produkterna transporteras av Lindströms egna anställda. Om leveransen försenas av skäl som kunden är ansvarig för, övergår risken till kunden från det datum då Lindströms har meddelat kunden att de produkter som ska levereras är klara för leverans.
b) På kundens skriftliga begäran och på kundens bekostnad ska försändelsen försäkras mot försäkringsbara förluster av Lindströms.
c) Om kunden underlåter att ta emot leveransen av produkterna är Lindströms inte skyldig att förvara produkterna på ett säkert sätt för kunden, såvida inte förseningen orsakas av en Force Majeure-händelse eller brott från Lindströms sida mot sina skyldigheter och Lindströms har rätt att förstöra leveransen efter att ha kontrollerat att försändelsen har utförts korrekt, efter att ha underrättat kunden, och efter utgången av en rimlig tidsfrist för upphämtning, utan att det påverkar Lindströms krav på betalning av priset för sådana produkter. Tillfällig lagring ska ske på kundens bekostnad och risk.
d) Lagringskostnader efter riskens övergång ska bäras av kunden. När artiklar lagras av Lindströms ska lagringskostnaderna vara 0,25 % av fakturabeloppet för de produkter som ska lagras per vecka eller del därav, med förbehåll för Lindströms rätt att hävda och motivera högre eller lägre faktiska lagringskostnader.
(2) OM KUNDEN ÄR EN KONSUMENT ÖVERGÅR RISKEN FÖR PRODUKTERNA TILL KUNDEN FÖRST NÄR VARAN LEVERERAS TILL DEN LEVERANSADRESS SOM ANGES I ORDERBEKRÄFTELSEN.
(3) Om det i fråga om antingen en företagskund eller en konsument har avtalats att kunden ska hämta produkterna från Lindströms, ska Lindströms presentera produkterna för avhämtning på den överenskomna adressen och meddela kunden att produkterna är klara för avhämtning. Kunden ska hämta Produkterna inom en vecka från anmälan. Om kunden dröjer med att hämta försändelsen har Lindströms rätt att ge kunden en rimlig tidsfrist och att skicka produkterna till kunden på kundens bekostnad när denna period har löpt ut. Vid fastställandet av anståndsperioden ska Lindströms underrätta kunden om de rättsliga konsekvenserna av att tidsfristen löper ut. Detta ska inte påverka eventuella ytterligare rättigheter och gottgörelser för Lindströms, till exempel krav på återbetalning av lagringskostnader.
(4) Lindströms har endast rätt att göra delleveranser om delleveransen är till nytta för kunden med tanke på det avsedda syftet med produkterna. Om kunden är en konsument kommer Lindströms att stå för alla extra fraktkostnader.
Artikel 18 - Äganderättsförbehåll
(1) OM KUNDEN ÄR EN KONSUMENT BEHÅLLER UNITEDPRINT ÄGANDERÄTTEN TILL DE LEVERERADE PRODUKTERNA TILL DESS ATT DET AVTALADE PRISET FÖR DE BERÖRDA PRODUKTERNA HAR BETALATS I SIN HELHET.
(2) Om kunden är en företagskund gäller följande bestämmelser för produkterna:
a) Lindströms kommer att behålla äganderätten till och ägandet av produkterna tills Lindströms har mottagit hela priset för produkterna i kontanter eller avräknade medel.
b) Fram till dess att äganderätten till och äganderätten till produkterna har övergått till kunden från Lindströms ska företagskunden:
i) inneha produkterna på förtroendebasis som Lindströms borgensman;
ii) lagra produkterna (på företagskundens bekostnad) separat från alla andra produkter från företagskunden eller någon tredje part på ett sådant sätt att de förblir lätt identifierbara som Lindströms egendom;
iii) inte förstöra, vanställa eller dölja något identifieringsmärke eller förpackning på eller i samband med produkterna;
iv) hålla de produkter som lagras på platser i Sverige som skriftligen meddelas Lindströms och bevilja en oåterkallelig licens till Lindströms, dess anställda och agenter att komma in i alla lokaler där produkterna finns under normal arbetstid i syfte att säkerställa att företagskunden följer bestämmelserna i denna klausul 18(2).
c) Företagskunden får använda eller sälja produkterna vidare innan äganderätten och äganderätten har övergått till denne, förutsatt att:
i) varje försäljning ska ske inom ramen för företagskundens ordinarie verksamhet till fullt marknadsvärde;
ii) en sådan försäljning ska vara en försäljning av Lindströms egendom för Företagskundens egen räkning och Företagskunden ska agera som huvudman vid en sådan försäljning
d) Med undantag för vad som anges i klausul (c) får företagskunden inte sälja, ge, pantsätta, låna ut, hyra, debitera eller på annat sätt förfoga över produkterna förrän företagskunden har uppfyllt villkoren i klausul (a).
e) Lindströms kan, medan det är ägare till produkterna, (och utan att det påverkar andra rättigheter som det kan ha enligt eller i kraft av dessa villkor) kräva omedelbar retur av produkterna när som helst och företagskunden ska omedelbart uppfylla en sådan begäran och stå för kostnaderna för en sådan retur.
f) Om företagskunden underlåter att returnera de produkter som Lindströms kräver i enlighet med klausul (e), ska företagskunden bevilja Lindströms, dess anställda och agenter en oåterkallelig licens att gå in i alla lokaler där produkterna finns under normal kontorstid i syfte att avlägsna produkterna (kostnaden för detta ska bäras av företagskunden) för att sälja eller på annat sätt handla med produkterna.
g) Oaktat bestämmelserna i denna klausul kan Lindströms stämma för priset för produkterna.
h) Företagskunden ska omedelbart skriftligen meddela Lindströms om någon hotar att inleda någon form av insolvensförfarande mot företagskunden eller försöker utse en mottagare, en administratör, en administrativ förvaltare eller förvaltare över någon av företagskundens egendom, och ska meddela Lindströms skriftligen innan han eller hon inleder ett sådant förfarande eller ingår en frivillig uppgörelse eller ackord med sina borgenärer.
i) Lindströms ska ha rätt att överlåta och överföra alla eller några av sina rättigheter, äganderätt och intressen i alla avtal mellan företagskunden och Lindströms, produkterna och alla belopp som ska betalas till den med avseende på produkterna och ska meddela företagskunden om varje sådan överlåtelse.
j) Tills full betalning har gjorts kommer företagskunden att vidta alla nödvändiga åtgärder för att skydda produkterna, inklusive sin försäkring mot alla vanliga risker, hos ett försäkringsbolag som är godkänt av Lindströms för produkternas fulla återanskaffningsvärde. Företagskunden ska se till att Lindströms intresse noteras på en sådan försäkring och att en kopia av försäkringen lämnas till Lindströms när den upprättas.
k) Om någon del av denna klausul är eller blir olaglig, ogiltig eller omöjlig att verkställa enligt lagen i någon jurisdiktion, kommer det inte att påverka eller försämra:
i) lagligheten, giltigheten eller verkställbarheten i den jurisdiktionen av någon annan del av detta avtal; eller
ii) lagligheten, giltigheten eller verkställbarheten enligt lagen i någon annan jurisdiktion av det eller någon annan del av detta avtal
Artikel 19 - Kvittning och överlåtelse
(1) Om inte annat följer av artikel 15.4 skall alla belopp som skall betalas enligt detta avtal betalas i sin helhet utan något annat avdrag eller innehållande än vad som krävs enligt lag, och ingen av parterna skall ha rätt att göra anspråk på någon kredit, kvittning eller motfordran mot den andra för att motivera att ett sådant belopp helt eller delvis hålls inne.
(2) Lindströms kan när som helst överlåta, överföra, debitera, lägga ut på underleverantörer eller på annat sätt handla med alla eller några av sina rättigheter eller skyldigheter enligt avtalet. Kunden får inte överlåta, överföra, debitera, lägga ut på underleverantörer eller på något annat sätt handla med alla eller några av sina rättigheter eller skyldigheter enligt avtalet utan föregående skriftligt medgivande från Lindströms.
Artikel 20 Garanti
(1) Om kunden är en företagskund:
a) Lindströms garanterar att Produkterna vid leverans och under en period av 3 månader från leverans:
i) vara fri från materiella defekter
ii) följa beskrivningen i orderbekräftelsen. Denna garanti gäller dock inte under de omständigheter som beskrivs i klausul (b);
b) Garantin i klausul (a) gäller inte för eventuella defekter i produkterna som uppstår på grund av: i) rimligt slitage;
ii) uppsåtlig skada, onormala lagrings- eller arbetsförhållanden, olycka, vårdslöshet av kunden eller av någon tredje part;
iii) användning eller användning av produkterna på annat sätt än i enlighet med användarinstruktionerna;
iv) någon ändring av produkterna av kunden eller av en tredje part; eller
v) alla specifikationer eller instruktioner som tillhandahålls av kunden, inklusive utskriftsdata.
c) Om kunden är en företagskund och det föreligger ett brott mot ovanstående garanti, om:
i) Kunden meddelar Lindströms skriftligen under garantiperioden inom rimlig tid efter upptäckten att vissa eller alla produkter inte uppfyller den garanti som anges i klausul (a);
ii) Kunden (om Lindströms ber om det) returnerar sådana varor till Lindströms verksamhetsställe på kundens bekostnad, och
iii) Lindströms ges en rimlig möjlighet att undersöka sådana produkter;
d) Lindströms kommer, om det är övertygat om att det finns ett sådant brott, efter eget val, reparera eller byta ut de defekta varorna, eller återbetala priset för de defekta produkterna i sin helhet, tillsammans med rimliga leveranskostnader som kunden ådragit sig.
e) Lindströms efterlevnad av denna klausul (c) kommer att vara kundens exklusiva gottgörelse för brott mot garantin i klausul (a).
(2) OM KUNDEN ÄR EN KONSUMENT HAR KUNDEN LAGLIGA RÄTTIGHETER I FÖRHÅLLANDE TILL PRODUKTER SOM ÄR FELAKTIGA ELLER INTE ÖVERENSSTÄMMER MED BESKRIVNINGEN.
Artikel 21 - Ansvar
(1) Om kunden är en företagskund:
a) Lindströms tillhandahåller endast Produkterna för internt bruk av Kundens verksamhet, och Kunden förbinder sig att inte använda Produkterna för återförsäljning.
b) Ingenting i dessa villkor begränsar eller utesluter Lindströms ansvar för:
i) dödsfall eller personskada orsakad av vår försumlighet;
ii) bedrägeri eller bedrägligt vilseledande;
iii) brott mot de villkor som följer av avsnitt 12 i Sale of Goods Act 1979 (äganderätt och tyst besittning); eller
iv) defekta produkter enligt Consumer Protection Act 1987.
c) Med förbehåll för klausul (1) (b) kommer Lindströms under inga omständigheter att vara ansvarigt gentemot kunden, vare sig i kontrakt, skadestånd (inklusive försumlighet), brott mot lagstadgad skyldighet eller på annat sätt, som uppstår under eller i samband med avtalet för:
i) förlust av vinst, försäljning, verksamhet eller intäkt;
ii) förlust eller förvanskning av data, information eller programvara;
iii) förlust av affärsmöjligheter;
iv) förlust av förväntade besparingar;
v) förlust av goodwill; eller
vi) någon indirekt förlust eller följdförlust.
d) Med förbehåll för klausul (1)(b) och (c) ska Lindströms totala ansvar gentemot kunden för alla andra förluster som uppstår under eller i samband med avtalet, oavsett om det gäller kontrakt, skadestånd (inklusive försumlighet), brott mot lagstadgad skyldighet eller på annat sätt, under inga omständigheter överstiga ett belopp som motsvarar priset på tjänsterna.
e) Förutom vad som uttryckligen anges i dessa villkor ger Lindströms inga utfästelser, garantier eller åtaganden i förhållande till tjänsterna (inklusive produkterna). Alla utfästelser, villkor eller garantier som kan vara underförstådda eller införlivade i dessa villkor enligt lag, sedvanerätt eller på annat sätt är uteslutna i den utsträckning som lagen tillåter. I synnerhet kommer Lindströms inte att ansvara för att se till att några produkter är lämpliga för kundens ändamål. (2) OM KUNDEN ÄR EN KONSUMENT:
a) Om Lindströms underlåter att följa dessa villkor är Lindströms ansvarigt för förlust eller skada som kunden lider och som är ett förutsebart resultat av Lindströms brott mot dessa villkor eller vår försumlighet, men Lindströms är inte ansvarigt för förlust eller skada som inte är förutsebar. Förlust eller skada är förutsebar om de var en uppenbar följd av Lindströms avtalsbrott eller om de övervägdes av kunden och Lindströms vid den tidpunkt då de ingick avtalet.
b) Lindströms levererar endast Produkterna för hushållsbruk och privat bruk. Kunden samtycker till att inte använda Produkten för kommersiella, affärsmässiga eller återförsäljningsändamål, och Lindströms har inget ansvar gentemot Kunden för förlust av vinst, förlust av affärer, avbrott i verksamheten eller förlust av affärsmöjligheter.
c) Lindströms utesluter eller begränsar inte på något sätt sitt ansvar för:
i) dödsfall eller personskada orsakad av Lindströms försumlighet;
ii) bedrägeri eller bedrägligt vilseledande;
iii) brott mot de villkor som följer av avsnitt 12 i Sale of Goods Act 1979 (äganderätt och tyst besittning);
iv) brott mot de villkor som anges i avsnitten 13 till 15 i Sale of Goods Act 1979 (beskrivning, tillfredsställande kvalitet, lämplighet för ändamålet och prover); och
v) defekta produkter enligt Consumer Protection Act 1987.
Artikel 22 - Ersättning för annullerade eller avslutade beställningar relaterade till skräddarsydda produkter
(1) Om en beställning annulleras eller avslutas av endera parten av någon anledning (annat än på grund av utebliven betalning eller Lindströms) kommer kunden att betala följande ersättning till Lindströms:
a) om beställningen av en skräddarsydd produkt avslutas före den tidpunkt då Lindströms lägger beställningen på tryckplattan ("Pooling")
(2) Kunden samtycker till att den ersättning som ska betalas enligt artikel 22 är rättvis och rimlig och utgör en genuin förhandsuppskattning av de kostnader som Lindströms kommer att ådra sig i händelse av att en beställning annulleras eller annulleras.
Artikel 23 - Äganderätt till tryckta medier, arkivering, upphovsrätt
(1) Lindströms har exklusiv rätt till äganderätten, upphovsrätten och alla andra sidorättigheter till de tryckta medier som produceras och används för att producera trycksakerna.
(2) Provtryck och provkopior ska förstöras efter sex månader om ingen invändning har mottagits vid den tidpunkten. De tryckdata som skickas ska förstöras efter att produktionen av det tryckta materialet har slutförts.
(3) Kunden ska se till att den har alla rättigheter att använda, sprida och publicera de överförda uppgifterna, särskilt när det gäller text och grafiskt material.
(4) Kunden är skyldig att ersätta eventuell förlust för Lindströms till följd av krav från tredje part på grund av intrång i industriella äganderätter och andra rättigheter som uppstår till följd av kundens specifikationer, text eller bilder. Kunden ska hålla Lindströms skadeslös för allt ansvar, kostnader och utgifter som Lindströms ådrar sig till följd av sådana anspråk (oavsett om de är framgångsrika eller inte) från tredje part.
Artikel 24 - Sekretess
Parterna får inte göra affärs- eller affärshemligheter eller annan konfidentiell information som härrör från affärsrelationen eller som tillhandahållits den andra parten tillgänglig för tredje part. Detta förbud ska fortsätta att gälla efter det att avtalet har sagts upp.
Artikel 25 - Avslutande bestämmelser
Detta avtal och alla andra dokument eller material som hänvisas till (inklusive avsnitt B) ska regleras av lagarna i England och Wales. Om kunden är en företagskund har domstolarna i England och Wales exklusiv jurisdiktion i förhållande till eventuella tvister som uppstår till följd av detta avtal.
B. Kundens information
Nedan följer information om omständigheter i samband med bildandet av ett avtal och dess genomförande på grundval av inköpsorder och deras genomförande.
Den information som anges utgör en del av vårt avtal med dig. Villkoren för detta finns i de allmänna villkoren för produktion av trycksaker (GTC). Du kommer att få ytterligare en kopia av kundinformationen och de allmänna villkoren igen via e-post efter att du har gjort din inköpsorder, i form av en bilaga i .pdf format med orderbekräftelsen.
Denna information är således tillgänglig för dig offline när som helst efter att avtalet har ingåtts.
I. Information om säljaren
Säljaren av produkter på www.promotionochreklam.se är
Lindströms Reklam och Profil
II. Information om ångerrätten
Lindströms säljer personligt tryckt material som produceras enligt kundens specifikation. Det finns därför ingen rätt att annullera en beställning i samband med anpassade produkter.
III. Information om garantirättigheter
Mer information om garanti finns i användarvillkoren. Produkterna måste inspekteras för uppenbara defekter omedelbart efter leverans. Alla sådana defekter måste omedelbart rapporteras till Lindströms; Ett e-postmeddelande till order@promotionochreklam.se eller order@pksyd.se är tillräckligt för detta ändamål. Inga garantier utöver de skyldigheter i fråga om kvalitet som krävs enligt lag ges för de produkter eller tjänster som levereras.
IV. Övrig information om avtalet
Allmänna regler och villkor
Den aktuella versionen av våra användarvillkor ska gälla.
Beskrivning
Du kan se och skriva ut en produktbeskrivning med hjälp av knappen "Visa flyer" för den produkt du har angett. Priserna visas också individuellt för den valda produkten. Du kan skriva ut en indikativ offert med knappen "Skriv ut offert".
Betalning, prestanda, leverans
Du kan själv definiera villkoren för betalning, leverans och utförande genom att välja typ av betalning och typ av frakt.
Om du väljer förfarandet för automatisk debitering, specifikt för autogiroförfarandet, måste du skriva ut sidan för bankautogiromedgivande, fylla i och underteckna det och skicka tillbaka originalet till oss. Inga produkter kommer att skickas förrän vi har originalet av det ifyllda formuläret med din signatur.
Det leveransdatum som anges i offerten eller i orderbekräftelsen återspeglar vår då aktuella arbetsbelastning. Det är ett preliminärt leveransdatum som inte är bindande. Vi levererar endast inom Storbritannien.
V. Process för ingående av avtal
Avtalet mellan dig och Lindströms bildas genom att du designar en produkt enligt dina krav på webbplatsen och skickar en inköpsorder till oss (efter att noggrant ha kontrollerat din beställning). Om du upptäcker några fel har du möjlighet att ändra tillbaka designen när du slutför din beställning. Detta påpekas uttryckligen för dig när du bekräftar inköpsordern genom att klicka på knappen "Slutför beställning".
Vårt mottagande av inköpsordern kommer att bekräftas till dig omedelbart efter att du har skickat den. Avtalet ingås dock inte förrän vi accepterar inköpsordern och skickar dig en orderbekräftelse via e-post.
Om ett beställt specialformat inte är tekniskt möjligt att skriva ut kan Lindströms avvisa godkännandet av ditt erbjudande och lämna ett motbud med en tekniskt genomförbar version av din inköpsorder. I detta fall ska avtalet ingås först efter att vårt motbud har accepterats. Du kan avböja detta motbud, i vilket fall din beställning kommer att annulleras och du kommer att få en återbetalning av det pris som betalats i förskott.
VI. Information om avtalsbestämmelsernas tillgänglighet
Vi lagrar din beställningsinformation och dina personuppgifter i syfte att behandla avtal. Information om alla frågor som rör utformningen av avtalet och dess genomförande, dina beställningsuppgifter som lagras av oss och en kopia av våra allmänna villkor kommer att skickas till dig igen via e-post med din orderbekräftelse. Du kan spara det här e-postmeddelandet på din dator för att ha data tillgängliga när som helst. Du kan också se dina beställningsuppgifter och dina personuppgifter genom att när som helst logga in på vårt kundområde.
VII. Information om dina uppgifter
Vi använder de personuppgifter du lämnar i syfte att beställa produkterna (t.ex. namn, adress, betalningsuppgifter) endast för att utföra och behandla avtalet. När beställningen har gjorts behandlas den genom vår leverantör; unitedprint.com SE, Friedrich-List-Straße 3, 01445 Radebeul, som är inkorporerat och registrerat i handelsregistret vid den lokala domstolen i Dresden (Tyskland) med HRB 19128, och vi vidarebefordrar därför de uppgifter som lämnades vid beställningen till unitedprint.com SE för detta ändamål. Din adress och kontaktinformation kommer att delas med alla budfirmor som vi använder för att leverera produkterna till dig. Vi kan också tillhandahålla information om dig till kreditupplysningsföretag (se artikel 5 i användarvillkoren). Om du inte vill bli informerad i framtiden om nya produkter och andra nyheter i vårt produktsortiment kan du ange detta vid registrering eller när du ändrar din kundprofil. Du har också möjlighet att få tillgång till den information vi har om dig, ändra den eller få den raderad. Detta medför ingen extra kostnad utöver vad din leverantör tar ut för att skicka e-postmeddelandet. Som registrerad enligt Data Protection Act 1998 har du rätt att invända mot att dina uppgifter används eller överförs för reklamändamål (blockindikator). Det finns också en rätt till utlämnande, och under vissa omständigheter en rätt att ändra, blockera och radera dina uppgifter som lagras i ett av våra register.
Hjärnarp, 26.06.2025